Да промениш света – фабриката, която пести 100 милиона литра вода годишно

НОВАТОРИ
Слушай

Когато индустрията и грижата за природата вървят ръка за ръка, се раждат иновации, които променят.

Доказва го семейно предприятие за текстил не в голям град, а в Твърдица. Там привличат вниманието на десетки световни брандове с опит и със смелост. Доказват, че невъзможното е възможно.

Във фабриката създават и т.нар уотър сейв технология, иновативен метод, при който оцветяват домашен текстил без вода.

Обикновено, в процеса на преработка на текстилни материи и тяхното оцветяване се използват за един килограм продукция минимум около 100 литра вода. Но с технологията, която те използват - сухото багрене, годишно икономисват над 100 милиона литра вода.

Ние създаваме технологии, продуктът е пост фактум. Важото е да намериш такъв продукт, който да решава и екологични проблеми, и да удовлетворява потребностите на хората, казват собствениците на фабриката в Твърдица.

Истинска революция правят и с първия си патент – дабъл фейс технологията. Хавлията с две лица, върху която може да се правят щампи с изключително добро качество. А вратите на световните пазари бързо се отварят.

Когато Китай натисна много рязко европейския потребител, всъщност ние се появихме с възможността да дадем на европейците по-малки количества в дизайна, който те искат. Години наред ходим на международни изложения, на едно от тях, в Лас Вегас, като отидохме с нашата кърпа при клиент, той каза – о, аз вас ви познавам! Изключително много ни помогнаха средствата от Европа, тъй като идеите които ги имахме, особено иновативните, създаването на новите продукти, които голяма част от тях са и световна новост, за тях ни трябваше сериозно финансиране, разказват още собствениците.

Участват успешно в няколко проекта, с парите закупуват машини и съоръжения, създават сериозна материална база, в която имат възможност да експериментират всякакви идеи.

Пренасят дейността си и в Америка, а преди няколко години факт стават и две фабрики в Молдове.

Възможността да бъдем на двете места - и в Европа, и в Америка, ни дава много голям тласък да разберем кое как се случва и защо се случва, признават собствениците.

В малкия град обаче се раждат големи идеи, доказват го и миналата пролет, когато светът попада в капана на COVID-19.

Последната им разработка представлява защитно облекло. Само за няколко дни създават материя, която е с изключителни параметри, като карбон покрития, антибактериални покрития, медицинска мембрана, която е най-важната защита в случая срещу ковид.

Получават невероятно добри отзиви от много болници в цял свят.

В момента са в процес на разработка на нова конструкция постелъчно бельо, която ще има възможността за предпазване от 5G средата.

Не е далеч времето, когато тези екопродукти ще имат по-голямо присъствие на пазарите. Най-важният приоритет за нас винаги е бил и си остава сега създаването на нови продукти, които са повика на времето, смятат собствениците на фабриката.

Като европейски производители и съдейки ситуацията след пандемията, която все още не е отминала, смятам, че ще бъдем избирани заради това, че нашето производство е екосъобразно. Носим огромната отговорност към децата и бъдещите поколения да им оставим и съхраним това, което е най-ценно за нас, а именно – природата, допълват собствениците на фабриката.

"Европейци" е проект на Българската национална телевизия, който разказва кратки истории на хора от цяла Европа. Хора, които с идеите и мисленето си променят света, градовете, местата, в които живеят. Фокусът е върху оригиналната мисъл, мащабните и смели хрумвания, които се превръщат в печеливши формули. Предаването ще показва лицата на промяната в Европа и ще разказва по модерен визуален начин техните истории. Рубриката се излъчва с подкрепата на ЕС.

Деница Торньова

Още от НОВАТОРИ

Вижте различните останалите видеа от тази категория