Музеят на Акропола – когато историята се превръща в бранд за туризма

НОВАТОРИ
Слушай

Гърция, дори и по време на пандемия, буди спомени и желания сред мечтатели от цял свят. В посланията на страната се побира всяко любимо място и всеки топъл спомен.

За мен лично, когато ми кажете „Гърция“ това е Акрополът, защото съм родена и израснала в Атина. Помня, че когато бях малка занималнята ми беше в близост до Акропола, аз вървях пеша и усещах аромата на портокали.

Мария Захараки е заместник-министър на туризма на Гърция - казва, че въпреки огромните загуби за бранша- тук гледат на ковид кризата като на възможност и вече чертаят планове за следващите 10 години, в които много неща ще бъдат други.

Ние правим специални проучвания, заедно с Асоциацията на предприемачите в туризма, както и с университетите, за да видим как се променя профилът на туриста в днешно време. Какво виждаме досега? Виждаме, че има желание за един по-бавен туризъм, посетителите ни искат днес по-тихия, по-малко стресиращ, по-малко шумен и пълен с хора престой.

В голям град като Атина музеите са спокойни оазиси, където дистанцията е гарантирана, а европейските средства се оказват спасителни - и голяма част от тях, обновени и реконструирани с европари още преди кризата - сега се оказаха места, които туристите предпочитат да посещават, защото големите им пространства и модерното техническо оборудване, освен всичко друго, дават възможност за преживяване без страх от зараза.

Точно това намират посетителите в музея на Акропола. Построен на площ от 14 000 кв. м, в непосредствена близост до Партенона - свръхмодерната сграда е създадена така, че отвътре и отвън да отразява древния храм на великия хълм в цялото му величие и всичките му нюанси.

Преживяването си струва. Преди ковид кризата музеят се посещава от над милион и половина туристи годишно. Европа го нарежда сред седемте най-значими монумента на континента. Помага за изграждането на новия музей на Акропола и развитието и на околните забележителности с 64 милиона евро.

През годините се правят и още проекти за милиони евро чрез Регионалния фонд, защото връзката между културата и туризма е очевидна.

Музеят носи приходи. Но не само това. Работи се по философия от взаимовръзки. Сувенирите, които се продават в музейните магазини и галериите са сериозно перо, а парите от тях са много важни за гръцката икономика.

Установихме, че средната сума, която оставят туристите за сувенири в музеите, главно в райони като този в центъра на Атина, възлиза на около 50 евро. Тази сума, разбира се, също зависи от профила на туриста, но виждаме, че тя се увеличава, независимо от националността и това очевидно е свързано с качеството. Разбира се, имаме различи региони и в зависимост от вида на експоната или музея сме регистрирали разходи за закупуване на сувенири между 90 и 100 евро. Ще видите това главно в Санторини. От туристи основно от Китай, но и от Русия, са регистрирани много високи средни разходи.

Пример за това как не само древната, но дори новата история на Гърция може да се превърне в бранд за туризма, е 200- годишнината от гръцкото освободително въстание през 1821 г. Кампании, сувенири и много събития за чуждите туристи са свързани с нея. Включително и голяма изложба в обновената Национална художествена галерия в Гърция. С шедьоври на световни художници, запечатали тази велика дата.

Сега обаче погледът е насочен и към бъдещето, където важни ще бъдат екологичният подход и използването на чисти местни продукти в ресторантите и хотелите. Голяма цел на кохезионната политика, върху която се работи сериозно.

Беше наистина много трудна година. Човек може лесно да разбере разликата, като погледне данните: при положение, че приходите от туризъм достигнаха около 18 милиарда евро през 2019 г, те намаляха до 4,28 млрд през 2020 г.

Амбициозният план е през тази година приходите да стигнат 50% от тези преди кризата. За да подмогне икономиката и заетостта - през тази и миналата година гръцката държава е отпуснала 40,7 милиарда евро.

И разбира се, днес има много голяма програма от европейски ресурси – Национална стратегическа референтна рамка, структурни фондове, от които ще бъдат предостаавени над 350 милиона евро на туристическите компании. Тези средства не подлежат на възстановяване.

Но ако ни гледат нашите деца, бих искала да им предам сега едно послание- да бъдат гъвкави. Да знаят, че това, което учат днес, това, което изберат днес няма да е същото след години. Да бъдат готови за промени. Отсега нататък най-голямата квалификация, която трябва да притежават както висшистът, така и обикновеният работник и служител, е гъвкавостта. Гъвкавост и адаптивност.

И докато в Атина чертаят стратегии за туризма във времена на ограничения - за пореден път става ясно, че именно инвестицията в човека е най-ценният капитал, за да има и памет и бъдеще.

И затова, с помощта и на европейските средства скоро там ще отвори врати и новата академия, в която експерти от цял свят ще обучават младите как да се прави туризъм днес.

"Европейци" е проект на БНТ, който разказва кратки истории на хора от цяла Европа. Хора, които с идеите и мисленето си променят света, градовете, местата, в които живеят. Фокусът е върху оригиналната мисъл, мащабните и смели хрумвания, които се превръщат в печеливши формули. Предаването показва лицата на промяната и разказва по модерен визуален начин техните истории. Рубриката се излъчва с подкрепата на ЕС.

Гледайте "Европейци" всяка събота, веднага след централните новини на БНТ 1 в 20 ч.

Аделина Радева

Още от НОВАТОРИ

Вижте различните останалите видеа от тази категория