В Португалия превръщат пластмасата в красиви градски мебели
Има една европейска страна, която вместо да се чуди какво да прави с отпадъците си, има недостиг на боклук. Швеция използва всичко и дори вече се налага да внася боклук от чужбина. Звучи като научнофантастичен филм, но е истина. Почти 1 милион шведи отопляват жилищата си с отпадъци. Другите отличници в Европа – нидерландците вече са готови да правят пътища от рециклирана пластмаса. Те ще издържат тройно повече от асфалта, а докато колите се движат, не се отделят емисии.
В Португалия също са измислили нов материал, който да замени дървото и е създаден от преработена пластмаса. От него се правят пейки, крайбрежни алеи и какво ли още не. Вижте как Едуардо успя да направи фабрика, търсена от големите общини в Португалия, Испания и Панама.
Кафе на път за работа в пластмасова чаша. Обяд на крак в пластмасова чиния. Покупки на път за вкъщи в пластмасова торбичка. Ежедневие за всеки, но и всекидневен проблем за природата. Щом за разлагането на една найлонова торбичка са необходими 500 години, то няколко живота не биха стигнали да поправим щетите, нанесени само за ден. И така оставяме лошо наследство. Една португалска компания, създадена край живописните брегове на Порто, променя завещаното като превръща планини от пластмаса в удобни мебели.
"Ние трансформираме пластмасата в профили, както можете да видите - имаме всякакви видове профили и правим градско обзавеждане - пейки, маси, пътеки. Ето го процесът: ние получаваме пластмасата, след това правим подбор, защото някои пластмаси не са толкова добри за нашето производство. Имаме машини за пресоване, така произвеждаме всички профили. И след това нашите дърводелци правят пейките, масите и дори работим по поръчка. Ако някой поиска специална пейка или специална маса, ние можем да създадем този продукт. Имаме и екип от дизайнери, които правят скиците. И производството, и продажбата - целият процес е тук, в Лисабон”, разказва Едуардо Карвальо – директор международни продажби и маркетинг.
Партньорство е ключовата дума в успешния бизнес. Компанията на Едуардо работи с множество организации и получава огромни количества пластмаса всеки ден. Хората, общините и държавата припознават идеята като кауза.
"Градовете изпълняват програми като поставят кошчета и контейнери - жълти, зелени и сини в домовете на хората и в жилищните сгради. Жълтият е за пластмаса, зеленият е за стъкло и синият е за смесени отпадъци. Ние използваме само пластмасата - 100 % рециклирана пластмаса. Има голяма загриженост за рециклирането. Опаковката на шампоана не е за еднократна употреба, бутилката от вода също. Те са направени от смесена пластмаса и ние можем да дадем втори живот на продукти, направени за еднократна употреба. Нашите основни клиенти са правителството и общините", разказва Едуардо.
Купуват и от училищата, за да образоват чрез личен пример. Така децата са по-ангажирани и вече не подминават изхвърлен на земята боклук. Рециклирана чаша, пластмасова пейка, спасено от изсичане дърво – кръгът се завърта и с всеки оборот е по-близо до идеалната зелена философия на Европа.
"Това е добре за нас, за страната и за целия свят, защото така можем да намалим използването на дървен материал от горите. Дървото изгнива след три-четири-пет години, а този материал може да издържи 20-40 или повече години без никакви щети по него. Продуктите ни са много устойчиви . Имаме алеи на плажа от 10 години и няма никаква промяна по тях. Затова смятам, че сме на прав път. И сме част от решението".
А част от проблема е всеки един от нас. Средният европеец произвежда 5 тона отпадъци всяка година. Колко ли пейки и маси са това? Светът е затрупан с отпадъци - до 2050 пластмасата в океаните ще бъде повече, отколкото рибите. Край океана, на брега на Порто срещаме – Тиаго. Роден в Португалия, живял къде ли не - в Нидерландия, Белгия, Саудитска Арабия, Италия и Франция. Върнал се с цел.
"Тук съм просто да бъда със себе си, да прекарам малко време навън и да направя малко снимки основно на португалския бряг. Едно от нещата, което е много хубаво в Португалия и за което се полагат огромни усилия е защитата на околната среда. В първия момент помислих, че това е дърво, изглежда толкова истинско, но проблемът с дървото е, че с морската сол не може да издържи дълго. Понякога хората докосват материала, защото те не вярват, че това не е дърво. Португалия ние имаме много места по крайбрежието, покрай плажовете, дори по планините с наши продукти. И брандът е разпознаваем не само в Португалия, но и в Испания, Панама. Опитваме се да стигнем и до различни пазари. Когато компанията се появи, хората не знаеха какъв продукт предлагаме. Купуваха, но с известни резерви, защото предпочитаха дърво. Ние сме вече 20 години на пазара, това е процес. Мисля, че концепцията е много по-важна от продукта, защото ние постигнахме една цел - устойчивост, кръгова икономика", споделя той.
Европа не вижда отпадъци, а възможности във всеки жълт контейнер. Зеленият пакт има за цел да насърчи растежа чрез преход към модерна и щадяща икономика. Затова и идеята за мебели от рециклирана пластмаса получили силна подкрепа – над 300 000 евро.
Гледайте целия епизод във видеото!